https://www.de-Paula-Lopes.nl
GENERATION I
GENERATION II
GENERATION III
GENERATION IV
GENERATION V
GENERATION VI
GENERATION VI bis
GENERATION VI tertium
GENERATION VII
GENERATION VII bis
GENERATION VII tertium
GENERATION VIII
GENERATION VIII bis
GENERATION VIII tertium
GENERATION IX
GENERATION IX bis
GENERATION IX tertium
GENERATION X
GENERATION X bis
GENERATION X tertium
GENERATION XI
GENERATION XI bis
GENERATION XII
GENERATION XII bis
GENERATION XIII
GENERATION XIII bis
GENERATION XIV
GENERATION XIV bis
GENERATION XV
GENERATION XV bis
GENERATION XVI
GENERATION XVI bis
GENERATION XVII
GENERATION XVII bis
GENERATION XVIII
GENERATION XVIII bis
GENERATION XIX
GENERATION XIX bis
GENERATION XX
GENERATION XX bis
GENERATION XXI
GENERATION XXII
GENERATION XXIII
GENERATION XXIV
GENERATION XXV
GENERATIE II



Generatie 2 (ouders)

2 Derrick Henry (Ricky) de Paula Lopes [Gen. 2 Nr.: 2 OUDER - PROBANS PATER], geboren op 27 november 1920, Rua do Chacon 245, Recife, Pernambuco, República Brasileira. Van de geboorte is aangifte gedaan op 29 november 1920 [bron: Burgelijke stand boek no. 5; Blz 159 No. 455.].
Notitie bij de geboorte van Ricky:
Opgesteld door rechter van het 2e distrikt van de gemeente van de stad Recife Parochie van Poço de Panele. Staat Pernambuco Republiek Brazilië.
Derrick Henry is thuis geboren [nu de plaats waar een school staat: Centro Escolar Carochinha]. De Parochie van Poço de Panele is een middenklasse wijk van Recife, die is gelegen in het noorden van de stad. In eerste instantie was het een eenvoudig dorpje in de middelgrote tot grote plantages van suikerriet. Dit is vanaf 1746 gewijzigd toen ontdekt werd dat er natuurlijke bronnen lagen die een remedie zouden zijn tegen Cholera. Het nieuws verspreidde zich zeer snel en maakte dat deze regio binnen afzienbare tijd werd bezocht door de rijken van Recife, die er al snel hun herenhuizen bouwden voor in de zomer.
Zie het artikel:'De Paula Lopes' name.




 


2/2 Thuis geboren 27-11-1920 Pernambuco Recife Brazilië 2/2 Vertaling geboorte-akte


Freguesia Poço da Panela



Rua do Chacon 245 - Poço da Panela, Recife, Pernambuco, Republiek van Brazilië


family bible / familiebijbel



1922 for the first time to Great Britain

2/2 Derrick Henry de Paula Lopes and his mother Gladys Copestake Harpur in 1922 visiting his grandmother and grandfather at 11 Westow Hill Upper Norwood in London for the first time since his birth. They travelled alone without his father Annibal de Paula Lopes.


1925 return to Great Britain

2/2 Derrick Henry de Paula Lopes with his Gladys Copestake Harpur and Annibal de Paula Lopes in 1925 visiting his grandmother and grandfather at 11 Westow Hill Upper Norwood in London. His father returns alone to Brasil two months later.




 
Tien jaar voor haar overlijden schreef Constança Alvares Cabral een brief aan haar zoon Anibal de Paula Lopes op 08-03-1933. Zij noemt onder ander zijn twee kinderen; als eerste zijn dochter [Carla de Paula Lopes, die later gravin zou worden] en zijn zoon Derrick Henry de Paula Lopes, de vader van de probandus Marnix Alexander de Paula Lopes. De genoemde kamermeisje Rita wordt in de familiesaga genoemd; zij heeft een ontvoering verijdeld van Anibal.


 
Mijn geliefde zoon,

Uw gezondheid, uw vrouw en dochter, is al wat ik verlang.

Uw zussen zijn gezond.

Dona Julia is braaf en heeft u veel knuffels gegeven.

Rita (die uw dienstmeisje was) leeft nog en vraagt ​​altijd naar u.

Bent u nog steeds bij [je liet].

Is uw dochter erg rustig??

Arlindo's kinderen zijn erg slim.

Heeft u het laatste nieuws over Derick gehad? Ik wil iets over hem weten.
In mijn gebeden vraag ik dat hij naar NY komt.

Ontvang met uw vrouw en dochter de kus en zegen van uw moeder, Constança


Certificate of naturalization & Oath of allegiance

Records created or inherited by the Home Office, Ministry of Home Security, and related bodies. - Aliens and Immigration, Denization and Naturalisation, Community Relations, Community Programmes and Equal Opportunities Departments: Immigration and Nationality Department [Certificates of Naturalisation, Declarations of British Nationality and Declarations of Alienage].





Oath of Allegiance 02-01-1936 to the first monarch of the House of Windsor King George V [ascended the Throne 1910].
2/2 British subject by naturalisation imperial certificate No. CZ 225 dated London 1 january 1936. Papers by command of the House of Commons [Volume 21]


Ricky heeft van zijn geboorte de Braziliaanse nationaliteit gehad. Zijn moeder was echter van Britse komaf en toen zij in 1924 besloot om te gaan scheiden van zijn vader, heeft zij hem meegenomen naar Europa (Nederland, alwaar zij later zou hertrouwen met Smidt van Gelder). Via zijn moeder heeft hij in 1936 de Britse nationaliteit aangenomen: British subject by naturalisation imperial certificate No. CZ 225 dated London 1 january 1936. Zijn ouders scheiden in Parijs in 1928.
Dientengevolge heeft hij tijdens de tweede wereldoorlog als RAF pilot voor Groot Britannie gevochten. ~ Flight Lieutenant. Granted commission 9 july 1941. Commission relinquished 1 july 1959. Aircraft flown: T moth Master Hurricane (F1499)




 

Beroep: In Engeland werkzaam geweest als Sales Representative/Clerk. In Zuid Afrika werkzaam geweest als Manager Industrial Filtration [chemicaliën voor zwembaden].
Religie: Chruch of England. Geboren vanuit een Rooms Katholiek gezin in Brazilië (zie Generatie 3 Nr. 4).
Adressen:
vanaf 27-11-1920 [geboren] Rua do Chacon no. 245, Recife, Pernambuco, Republiek van Brazilië
vanaf 1928 in Nederland, Aerdenhout, Koninkrijk der Nederlanden
vanaf 24-01-1930 Westerlaan 10, Aerdenhout, Koninkrijk der Nederlanden
vanaf 01-01-1936 2 Patterson Road Upper Norwood SE 19, London United Kingdom of Great Britain and Ireland
vanaf 07-01-1952 tot 05-03-1957 Laan van Meerdervoort 1382, `s-Gravenhage, Koninkrijk der Nederlanden
vanaf 05-03-1957 tot 04-01-1962 Ridderspoorweg 252, `s-Gravenhage, Koninkrijk der Nederlanden
vanaf 04-01-1962 tot 12-07-1963 Huisduinenstraat, `s-Gravenhage, Koninkrijk der Nederlanden
vanaf 12-06-1963 tot 08-09-1964 Laan van Meerdervoort 1382, `s-Gravenhage, Koninkrijk der Nederlanden
vanaf 1964-1965 Londen Groot Britannië
vanaf 04-09-1965 Wildview Hotel, 16 Louis Botha Avenue, Orange Grove, Gauteng, Johannesburg Zuid Afrika.
vanaf 1965 56 Minors Street, Yeoville, Johannesburg, Republiek Zuid Afrika (Flat no. 5 ’Hartoy’)
tot 1973 18 Corwen Road, 107 Evens Park, Johannesburg, Republiek Zuid Afrika
vanaf 1974 Costa de La Cruz, Playa Isla Canela, Bloque 5 no. 32, Ayamonte, Heulva, Spanje
vanaf 21-11-1974 tot 06-10-1975 Kepplerstraat 190, `s-Gravenhage Koninkrijk der Nederlanden.





Royal Air Force VOLUNTEER RESERVE (RAFVR)









Derrick [Ricky] Henry de Paula Lopes Pilot Officer Royal Air Force








UNITS THAT HAVE BEN SERVED

Data comes from the Military Service record. The location is from the relevant period, some units still exist and are now in a different location than at the time. Of the type A/C (Aircraft) there may be several indicated, these types were assigned to the unit at the time. The types actually flown in that period can be found in the pilot's logbooks of the person which helas is not availlable.

Rec. for. trg: enlisted and destined to WO. /AG. – become wireless operator / airgunner on ACH – Air Crew Heavy – read bomber command.
Delayed attendance date due to study Maths – mathematics.
After completing study, recoded for training to become a pilot. Date 8 Oct. 1940 Authorized by 3 ACSB – 3th Air Crew Selection Board, 3rd RAF Selection Unit. Authorized by Employee number E2171 dated 30-07-1940.







Lopes, Derrick Henry de Paula
service no. 1282472 RAFVR
Date of Birth: 27/11/20 Brazilian nationality at birth
Nationality: British by naturalisation in 1936
Religion: C. or E. (Church of England)
Civil Occupation: Clerk
Date of enlistment: 29-07-1940


Uxbridge & Torquay

Uxbridge
RAF Uxbridge was a Royal Air Force (RAF) station in Uxbridge, within the London Borough of Hillingdon, occupying a 44.6-hectare (110-acre) site that originally belonged to the Hillingdon House estate. The station is best known as the headquarters of No. 11 Group RAF, which was responsible for the aerial defence of London and the south-east of England during the Battle of Britain [the Battle of Britain (German: Luftschlacht um England, literally "Air battle for England") is the name given to the Second World War air campaign waged by the German Air Force (Luftwaffe) against the United Kingdom during the summer and autumn of 1940].




 

On 29-07-1940 [exactly 26 years before the birth of his only son Marnix Alexander de Paula Lopes] first attendance (administrative) at the 1 RC [1st Receiving Centre] in Uxbridge, Borough Hillingdon, London.
And put on standby the day later on 30-07-1940 [available but not in actual service ~ in this case because he was studying mathematics].







Torquay
In World War II, the town, with its preponderance of hotels, provided extensive training facilities for the RAF. The town was bombed several times.

On 02-11-1940 he was posted to 1 RW [1st Receiving Wing) in Torquay, Devon, UK. Here he received his initial military training.
On 14-11-1940 he was with 6 ITW [Initial Training Wing] Royal Flying Corps
On 29-11-1940 he joined the 2 ITW [Initial Training Wing] Royal Flying Corps
On 22-02-1941 he was with the 50 Ground RAF [Flying Training Command]
On 09-07-1941 he was Granted Commission for duration of hostilities as PO [Pilot Officer] on probation General Duties (pilot) branch of the RAFVR [Royal Air Force Flight Reserve]



The de Havilland DH 82 Tiger Moth is a 1930s biplane designed by Geoffrey de Havilland and was operated by the Royal Air Force (RAF) and others as a primary trainer. By the start of the Second World War, the RAF had 500 of the aircraft in service.
The Miles M.9 Master was a British 2-seat monoplane advanced trainer built by Miles Aircraft Ltd for the Royal Air Force and Fleet Air Arm during the Second World War. It went through a number of variants according to engine availability.
The Hawker Hurricane is a British single-seat fighter aircraft that was designed and predominantly built by Hawker Aircraft Ltd for the Royal Air Force (RAF). As war was looking increasingly likely, and time was of the essence in providing the RAF with an effective fighter aircraft, it was unclear if the more advanced Spitfire would enter production smoothly, while the Hurricane used well-understood manufacturing techniques.
The Supermarine Spitfire is a British single-seat fighter aircraft that was used by the Royal Air Force and many other Allied countries throughout the Second World War.  The Spitfire was designed as a short-range, high-performance interceptor aircraft.





No. 8 SFTS.
No. 8 Service Flying Training School
An attendance and training unit for initial training for pilots.
Unit active: 01-01-1936 to 25-03-1942
Role: Pilot training
Location: RAF Montrose, Forfarshire, Scotland.
Squadron Code: “S”
Type of A/C: Hawker Hurricane
Miles Master
De Havilland DH 82 Tigermoth
Period posted: 09-04-1941 to 09-07-1941
Task: completed initial training
Rank: ?






No. 57 OTU
no. 57 Operational Training Unit.
An education and training unit that also involves operational flying. This includes patrol flights in areas where the air threat is low.
Unit active: 01-11-1940 to 06-06-1945.
Role: Fighter Pilot Training under operational conditions.
Location: RAF Eshott, Northumberland, U.K.
Squadron Codes: "JZ", "LV", "PW", "XO"
Type of A/C : Miles Master
Supermarine Spitfire MK II
Period placed: 21-07-1941 to 31-08-1941
Task: Operational training.
Rank: ?


No. 123 Squadron RAF
No. 123 Squadron of the Royal Air Force was a British aircraft squadron in both the First and Second World Wars

In May 1941 the squadron was formed at RAF Turnhouse in Scotland with Supermarine Spitfires, assigned to provide escorts and shipping patrols along the Scottish east coast and the Forth estuary. The squadron was also assigned operational training duty; it took on new pilots and exposed them to operational flying before sending them to squadrons in England.

An operational Day fighter squadron in the north of the country (relatively quiet, little enemy activity in the area).
unit active; 10-05-1941 to 10-06-1945
Role: Dayfighter.
Location: RAF Turnhouse, Edinburgh, Scotland.
Squadron Code: “XE“
Type of A/C: Supermarine Spitfire MK I
Period placed: 01-09-1941 to 02-10-1941
Task: Operational Fighter pilot
Rank: PO (Piloting officer, 2nd Lt) FO (Flying Officer, 1st Lt)




no. 92 Squadron
no. 92 Squadron of the Royal Air Force was formed as part of the Royal Flying Corps at London Colney as a fighter squadron.

Reformed on 10 October 1939, the unit was supposed to be equipped with medium bombers but in the spring of 1940 it became one of the first RAF units to receive the Supermarine Spitfire.

An operational Day fighter squadron which was active in the south of the country.
Unit active: 10-10-1939 to 30-12-1946
Role: Dayfighter.
Location: Gravesend period 03-10-1941 to 20-10-1941
Gravesend, Kent, U.K.

Digby period 21-10-1941 to 14-11-1941
Scopwick, Lincolnshire, U.K.
Squadron code : “QJ“
Type of A/C: Supermarine Spitfire MK VB
Period placed: 03-10-1941 to 14-11-1941
Job: Operational Fighter Pilot
Rank: FO (Flying Officer, 1st Lt)


C.F.S.
C.F.S. - Central Flying School
No. 7 FIS
No. 7 Flying Instructors School (Flying Training School)
A training unit that mainly focuses on training flight instructors.
Unit active: 08-1935 to 04-1942
Role: Flight instructor training
Location: Upavon, Wiltshire, U.K.
Squadron Codes: “FDI” , “FDJ”, “FDK” , “FDL” , “FDM” , “FDN” , “FDO”.
Type of A/C: AVRO Tutor MK I, Miles Master MK I and MK III, Airspeed Oxford MK I and MK II
Period placed: 19-11-1941 to 06-01-1942
Task: Student Flight Instructor.
Rank: FO (Flying Officer, 1st Lt)


No. 9 SFTS
No. 9 Service Flying Training School
An attendance and training unit for initial training for pilots.
Unit active: 02-03-1936 to 14-02-1942
Role: Pilot training
Location: Hullavington,Wiltshire, U.K.
Squadron Codes: “M” , “O” , “P”
Type of A/C: Hawker Audax
Period placed: 10-01-1942 to 03-02-1942
Job: Flight instructor
Rank: FO (Flying Officer, 1st Lt)


From 28-01-1942 a period follows in which he is booked as “SICK”. He appears to have suffered a concussion. This may mean that he is seriously ill or has had an accident that involved prolonged illness and rehabilitation. Normally he continued to fall under the section he was assigned to, in this case No. 9 SFTS.

Period of time:
12-02-1942 Wrongton 28 days sick leave; report for reboarding AIB [Air Investigation Branch]
03-04-1942 Wrongton RTU [Return to Unit]



No. 7 A.A.C.U.
No. 7 Anti-Aircraft Cooperation Unit.
A unit which aims to educate and train the crews of the anti-aircraft guns. RAF pilots were assigned to fly the aircraft with tow target.
Unit active: 26-03-1940 to 01-12-1943
Role: Anti-aircraft artillery training.
Location: Catle Bromwich, WestMidlands, U.K. (dispatched from here to different locations)
Squadron code: unknown
Type of A/C: Hawker Hurricane MK IIC and MK IV, Airspeed Oxford MK I and MK II, Supermarine Spitfire MK VB, MK IX and MK XVI
Period placed: 27-07-1942 to 30-11-1943
Task: Pilot, target towing aircraft
Rank: FO (Flying Officer, 1st Lt.)

In the meantime, Derrick Henry de Paula Lopes got married! This happened on 05-09-1942. He married Kathleen Sheilah Veronica Joynes.

On 09-10-1942 he was confirmed and promoted to Flying Officer (War Substantive)
On 08-10-1943 he was promoted to the rank of Flight Lieutenant (War Substantive).


Wartime marriage!





Please note: Derrick Henry de Paula Lopes was born in Brazil as th son of a Catholic Brazilian father [Anibal de Paula Lopes] and a Britisch Protestant mother [Gladys Copestake Harpur]. He appears to marry in a Catholic Church in 1942. His war record on the other hand states that he is a member of the Church of England, thus being a Protestant! When he marries the mother of the Probandus Marnix Alexander de Paula Lopes he does this at the city hall. He did not attend any church activities.









Echtscheiding Kathleen Sheilah Veronica Joynes & Derrick Henry de Paula Lopes


No. 695 Squadron RAF
No. 695 Squadron RAF was an anti-aircraft co-operation squadron of the Royal Air Force from 1943 to 1949.

Equipped with Hawker Hurricane variant Mk.IIc from Dec 1943 to Sep 1945.

A unit which aims to educate and train the crews of the anti-aircraft guns. RAF pilots were assigned to fly the aircraft with tow target. Created after the abolition of, among others, No. 7 A.A.C.U.
Unit Active: 01-12-1943 to 11-02-1949
Role: Target towing for Anti Aircraft Artillery
Location: Bircham Newton, Norfolk, U.K.
Squadron Codes: "UM", "8Q"
Type of A/C: Hawker henley MK III, Hawker Hurricane MK II, Westland Lysander MK I and
MK II, Miles Martinet TT MK II
Period placed: 01-12-1943 to 15-05-1944
Task: Pilot, target towing aircraft
Rank: F/L, (Flight Lieutenant)




8 O.T.U.
8 (Coastal) Operational Training Unit.
A unit that focused on the fighter photographic reconnaissance conversion, here fighter pilots were prepped to fly photo reconnaissance.
Unit active: 18-05-1942 until 1947
Role: Training of fighter pilots to photo reconnaissance.
Location: Fraserburgh, Aberdeenshire, Scotland.
Squadron code: “BE”
Type of A/C: Supermarine Spitfire, Havilland Mosquito
Period placed: 16-05-1944 to 08-08-1944
Task: training / training photo reconnaissance on the Spitfire.
Rank: F/L (Flight Lieutenant)


No. 542 Squadron RAF
No. 542 Squadron RAF was a Royal Air Force Squadron formed as a photographic reconnaissance squadron in World War II that reformed in the post war period.

The squadron formed at RAF Benson on 19 October 1942 and was equipped with Spitfires to fly missions over Europe, until it disbanded on 27 August 1945 after hostilities ceased.

Equipped with Supermarine Spitfires variant X from May 1944 to Aug 1945.

A photo reconnaissance squadron under Coastal Command. Photo reconnaissance flights were therefore usually made in the coastal regions.
Unit Active: 19-10-1942 to 27-08-1945 (most personnel transferred to 541 Sqd RAF upon disbandment)
Role: Coastal Photographic Reconnaissance
Location: Benson, Oxfordshire, UK and Mount Farm, Oxfordshire, U.K.
Squadron Code: “L”
Type of A/C: Supermarine Spitfire MK X and MK XIX
Period placed: 09-08-1944 to 24-08-1945
Task: kite photo exploration
Rank: F/L (Flight Lieutenant)


First flight over Antwerp / Ostend / Calais / Dunkerque with the 542 SQD 14th August 1944 at 30.000 Ft of Derrick Henry de Paula Lopes at the age of 23. Very enjoyable; all targets taken.

Please note that this was during Operation Overlord [D-day ~ 5th June – 30th August 1944]


All spitfires flown by D. H. de Paula Lopes 542 SQ

Klik hier om de 'Line Book 542 SQN [12.033 KB] ' te openen met daarin alle vluchten die gemaakt zijn binnen dit squadron door Derrick [Ricky] Henry de Paula Lopes [door hem persoonlijk ingebracht].







Ralph Bernard Farmer was a squadron companion of Derrick [Ricky] Henry de Paula Lopes. Quite remarkable is that of the 12 [known] spitfire aircraft that Ralph flew, 10 were also flown by Ricky:

PA 948 / PL 886 / PL 785 / PL 921 / PL 908 / PL 910 / PL 963 / PM 149 / PL 825 / PM 127

Both Ralph and Ricky survived the war.




Neville Roy Maslin Clark, born: 1917-10-23 Leichardt, New South Wales Australia [a member of the Royal Australian Airforce], was a squadron companion of Derrick [Ricky] Henry de Paula Lopes.

Ricky has flown in one of the same spitfires as Neville [MB 788]

Unfortunately, Neville was killed in a flight in another aircraft.

On 28 May 1944, Spitfire PR Mk.XI PA885 of 542 Squadron took off from RAF Benson, detailed to carry out a photo reconnaissance of Dortmund, Bochum and airfields in the area.


Nothing was heard from the aircraft after take-off and it failed to return to base. The aircraft crashed near Meerlo in the province of Limburg in the Netherlands at 20.15 hours presumably as the result of enemy action and Flying Officer N.R.M. Clark was killed.
He is laid to rest at Jonkerbos War Cemetery [16 B 8] in Nijmegen in the province of Gelderland in the Netherlands.



Operation Marget Garden

De geallieerde militaire Operatie Market Garden, was bedacht door de Britse generaal Bernard Law Montgomery en uitgevoerd in september 1944, geldt als een belangrijke gebeurtenis uit de geschiedenis van Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. 

Operatie Market Garden, die liep van 17 september tot 25 september 1944, wordt in de historiografie regelmatig onterecht aangeduid als de ‘Slag om Arnhem’. Het ging in de eerste plaats niet om de bevrijding van Nederland!

Van het Duitse Kleef – ten oosten van Nijmegen – tot aan de Zwitserse grens, iets boven Basel, lag namelijk de Duitse Siegfriedlinie. Deze 630 kilometer lange verdedigingscorridor leek nagenoeg onneembaar, daarom is de keuze door de geallieerden gemaakt om via Nederland door te stoten naar het Duitse Ruhrgebied waarbij een groot deel van de Duitse oorlogsindustrie zich bevond en deze te veroveren.

Het luchtlandingsdeel was in de regio Eindhoven, Nijmegen en Arnhem waar tienduizenden parachutisten werden afgeworpen. Het tweede onderdeel was operatie ‘Garden’, het grondoffensief. De luchtlandingen van ‘Market’ moesten de ‘grasmat’ uitrollen voor ‘Garden’.

De geallieerden wilden van tevoren weten wat de situatie was op de grond. Ontzettend veel inlichtingen werden verkregen door luchtfotografie.


Op 11 september vloog Derrick Henry [Ricky] de Paula Lopes, een piloot van 542 Squadron RAF, in de PL 766 Spitfire. Dit was één van de ongepantserde Supermarine Spitfires PR (Photo-Reconnaissance - fotoverkenningsvliegtuig) zonder wapens aan boord van de RAF-vliegbasis Benson [thuisbasis in Oxfordshire], die onder RAF Coastal Command ressorteerden.




 

In plaats van wapens was er veel brandstof aan boord zodat er langer gevlogen kon worden én twee grote bak- en stuurboordcamera’s, met een brandpuntafstand van 36 inch (914,4 mm), die in een vaste hoek ten opzichte van elkaar waren opgesteld [foto uit collecie Wim Ogier]. De vlieghoogte was op 28.000 ft ruim 8534 meter hoogte met een vliegsnelheid van 425 km/u. Het betrof het noordelijk deel van de missie: Job 500 Nijmegen.





Het was de bedoeling van de missie om voorverkenning van het gebied toe doen voor de operatie Market Garden, een gebied van Bourg-Léopold [Leopoldsburg] in België tot Nijmegen [via Veghel & Uden] in Nederland. Uit de Record Of Events blijkt dat dit deels door Derrick Henry de Paula Lopes [Job 500 Nijmegen Northern half] en deels door Kenneth [Ken] John Hammond Nichol [Job 500 Nijmegen Southern half] werd gerealiseerd. Kenneth John Hammond Nichol had het gebied in kaart gebracht met de MB 788 Spitfire vanaf Leopoldsburg tot aan Eindhoven Derrick Henry de Paula Lopes had een maand eerder in dit toestel gevlogen op 15-08-1944. Met zijn eigen toestel [PL 766 Spitfire] had hij het gebied vanaf Eindhoven tot aan Nijmegen in kaart gebracht.




 
Job 500 Nijmegen [Northern & Southern routes; reference 1060/2786] by Derrick [Ricky] Henry de Paula Lopes & Kenneth [Ken] John Hammond Nichol. Ken had no trouble and had photographed all targets. Ricky was able to photograph most targets before his camera jammed.


Het toestel was voorzien van zogenaamde 'invasiestrepen' om de kans op identiteitsverwisseling te verkleinen. Het waren afwisselend zwarte en witte banden die op de rompen en vleugels van geallieerde vliegtuigen waren geschilderd.

Het was niet mogelijk om tijdens een vlucht te zien wat zich direct onder het toestel bevond. Ploten moesten om te controleren of zij niet afdreven hun toestel regelmatig op haar kant draaien. Dat werd gedaan tussen twee opnamen in, met een intervaltijd van ca. 5 seconden. De foto’s werden vooral geanalyseerd in Medmenham [Danesfield House], zo’n 15 kilometer van Benson. Hier was onder andere de dochter van Churchill werkzaam!


Operatie Market Garden verliep niet vlekkeloos. Dit kwam onder andere door de arrogante opstelling van met name de Britten, als zou het klusje wel even geklaard worden.

De ondergrondse in Nederland had onder meer gewaarschuwd dat er veel tanks van de SS-Panzerdivisie bij Arnhem gestationeerd waren. Deze waarschuwing van het Nederlandse verzet werd door de Britse legerleiding echter genegeerd met alle gevolgen van dien.

Ook was gekozen voor een 120 kilometer lange front en waarbij vele kilometers afgelegd moest worden. Mede hierdoor konden de Duitsers hun verdediging op orde maken. De geallieerden hebben zich terug moeten trekken en bleek Operation Market Garden een mislukking. Feitelijk bleek dit de laatste triomf van de Duitse Wehrmacht in West-Europa te zijn waarbij ruim 17.000 geallieerde het leven verloren en de Duitsers nog eens extra slachtoffers maakten door ruim 3000 verzetslieden te executeren.


Kort nadat de operatie Market Garden was mislukt werd Arnhem de frontlinie. De Rijnbrug in Arnhem werd
in oktober 1944 verwoest door de RAF en de USAAF (de luchtmachten van de Britten en de Amerikanen)
om te voorkomen dat de Duitsers hun posities weer zouden kunnen innemen.

Vanwege Operatie Market Garden heeft Montgomery nagelaten Zeeland te bezetten zodat in de moeizame Slag om de Schelde de toegang naar de wezenlijke aanvoerhaven Antwerpen veiliggesteld moest worden.
De Duitsers kregen zo de tijd de Slag om de Ardennen voor te bereiden.

Uiteindelijk leidde de mislukking dus tot een vertraging van een half jaar voor de geallieerde opmars in het westen.
Het noorden en westen van Nederland werden in 1944 niet bevrijd en zouden lijden onder de hongerwinter.




No. 541 Squadron RAF
No 541 Squadron was formed from B & F Flights of the Photographic Reconnaissance Unit at Benson on 19 October 1942.

Equipped with Supermarine Spitfires variant X from May 1944 to Aug 1945 it operated over Europe throughout the rest of the war.

A photo reconnaissance squadron under Coastal Command. Photo reconnaissance flights were therefore usually made in the coastal regions.
Unit Active: 19-10-1942 to 01-10-1946
Role: Coastal Photographic Reconnaissance
Location: Benson, Oxfordshire, UK and Mount Farm, Oxfordshire, U.K.
Squadron Code: “L”
Type of A/C: Supermarine Spitfire MK X and MK XIX
Period placed: 25-08-1945 to 25-03-1946
Task: kite photo exploration
Rank: F/L (Flight Lieutenant)


photographic reconnaissance

Aerial photo’s taken by Derrick Henry de Paula Lopes. During World War II, fighters such as the British Spitfire were adapted for photo-reconnaissance. Such craft were stripped of weaponry, painted in sky camouflage colours to make them difficult to spot in the air, and often had engines modified for higher performance at very high altitudes (well over 40,000 feet). Early in the war the British developed a camera-warming system to allow photographs to be taken at very high altitudes. The British, at their peak, flew over 100 reconnaissance flights a day, yielding 50,000 images per day to interpret. Similar efforts were taken by other countries.

One of the main objectives of Derrick Henry de Paula Lopes was to make photographic reconnaissance pictures of the Peenemünde.

Peenemünde: mouth of the Peene [River]) is a village with a seaport on the westmost extremity of a long sand-spit in the northwestern part of Usedom (an island) on the Baltic Sea coast of Germany.
In World War II, the area was highly involved in the production of the V-2 rocket.
The Peenemünde Army Research Center (German: Heeresversuchsanstalt Peenemünde,‡ HVP) was founded in 1937 as one of five military proving grounds under the German Army Weapons Office. It is widely regarded as the birthplace of modern rocketry and spaceflight.
The village's docks were used for the ships which recovered V-2 wreckage from test launches over the Baltic Sea. National Socialist scientists worked at the V-2 facility were known as, "Peenemünders". The entire island was captured by the Allies on May 5, 1945.
Peenemünde, Start einer V2![Bundesarchiv]



100 PDC
100 Personnel Despatch (Dispersal) Centre
Demobilization center for RAF personnel
Location: Uxbridge, Middlesex, U.K.
Period posted: 26-03-1946
Task: Check out at the RAF
Rank: F/L (Flight Lieutenant)

21-05-1946 Last day of service
01-07-1959 Commission relinquished; retains rank of Flight Lieutenant.



09-07-1941 Granted commission

... for the duration of hostilities as Pilot Officer General Duties [w]
Confirmed in appointment and promoted Flying Officer [w] 09-10-1942
Flight Lieutenant [w] 09-10-1943
Last day of service 21-05-1946 Commission relinquished 01-07-1959


[w] = War Substantive! Commission relinquished retains rank of Flight Lieutenant [Navy / Army / Air Force]. Reserves Act 1954 and 1959 [01-07-1959]. Col. no's: 900b / 791 / 697a.









Air Force personnel had to participate in operations against the enemy providing that two months service had been completed in an operational unit.

The 1939-45 Star is a six–pointed star of yellow copper zinc alloy. The obverse has a central design of the Royal and Imperial cypher, surmounted by a crown. The cypher is surrounded by a circlet containing the words ‘The 1939-45 Star'.


As with most Armed Forces Serving Personnel during the conflict of World War Two, Derrick Henry De Paula Lopes was entitled to the War Medal 1939-1945. This medal was awarded to all full time service personnel who had completed 28 days service between 3rd September 1939 and the 2nd September 1945.



Obverse

The obverse shows the crowned effigy of King George VI, facing left, below the truncated neck of the effigy. Around the perimeter is the legend "GEORGIVS VI D:G:BR:OMN:REX ET INDIAE IMP:"

Reverse

The reverse shows a lion standing wanton on the body of a double-headed dragon. The dragon's heads are those of an eagle and a dragon, to signify the principal occidental and oriental enemies during the Second World War. At the top, just to the right of centre are the years "1939" and "1945" in two lines.






Drie keer getrouwd geweest:
1. Kathleen Sheilah Veronica Joynes 05-09-1942 Manchester square St. Maryleborne Engeland. Huwelijk ontbonden 08-08-1949 wegens overspel vrouw [zie hierboven].
2. Anita Rosemary Butler 29-12-1951 Great Boughton Chester Engeland. Huwelijk ontbonden 06-06-1963 's-Gravenhage Nederland.
3. Louise Pauline Désirée Happé 17-11-1964 's-Gravenhage Nederland.
drie dochters:
uit 2.: Anita de Paula Lopes 07-09-1955 's-Gravenhage Nederland en Nicola Louise de Paula Lopes 26-02-1958 's-Gravenhage Nederland
uit 3.: Tanja Scarlet de Paula Lopes 07-07-1964 Woolwich Engeland
één stiefzoon:
uit 3.: Michael Peter Paul Webber 28-09-1957 's-Gravenhage Nederland
één zoon:
uit 3.: Marnix Alexander de Paula Lopes 29-07-1966 Johannesburg Zuid Afrika
Hij trouwde 43 jaar oud op 17 november 1964 in 's-Gravenhage Koninkrijk der Nederlanden. Bij het burgerlijk huwelijk van Ricky en Gladys waren de volgende getuigen aanwezig: Willem van den Hout en Hermanus Johannes Rohreij. Het huwelijk werd aangegaan met:











Echtscheiding Anita Rosemary Butler & Derrick Henry de Paula Lopes




2/2 Gehuwd met Louise Pauline Désirée Happé 2/2 Huwelijk in het Koninkrijk der Nederlanden






Verkoop huis 107 Evans Park Johannesburg Zuid Afrika 1974 Huis na immigratie Kepplerstraat 190 's-Gravenhage 1974


   








Derrick Henry de Paula Lopes


Geluidsfragment

Geluidsfragment: derrickhenrydepaulalopes2.wav [2.429 KB]
Enige geluidsfragment van Derrick Henry de Paula Lopes. Hij vraagt zijn stiefzoon Michael Peter Paul Webber hem te helpen om iets vast te houden. Dit is opgenomen in Johannesburg 1972.


2/2 Overleden 06-10-1975 Derrick Henry de Paula Lopes Verstrooïng as


Ricky is overleden op 6 oktober 1975 om 01:30 in `s-Gravenhage Koninkrijk der Nederlanden, 54 jaar oud (oorzaak: Operatie Lever) [bron: Akte burgelijke stand nr. A 1967]. Van het overlijden is aangifte gedaan op 7 oktober 1975 [bron: Akte burgelijke stand Nr. A 1967]. Hij is gecremeerd in 1975 te `s-Gravenhage Koninkrijk der Nederlanden [bron: zoon].



DIRECTE VERWANTSCHAPPEN VAN DE PROBANDUS
Hieronder ziet u een grafisch overzicht van de directe verwantschappen van Derrick Henry de Paula Lopes.

Als u op de afbeeling klikt, kunt u vervolgens door op het + teken te klikken de afbeelding vergroten.


ALSO SEE CONSANGUINITY 



3 Louise Pauline Désirée (Gladys) Happé [Gen. 2 Nr.: 3 OUDER - PROBANS MATER], 33 jaar oud, thuis geboren op 27 augustus 1931 om 13:00 aan de Soenarioweg 31 in Semarang, Java, Nederlandsch Indië. Van de geboorte is aangifte gedaan op 28 augustus 1931 [bron: Acten van geboorten gehouden te Semarang]. Notitie bij de geboorte van Gladys: Opgesteld door de buitengewoon ambtenaar van den Burgelijken Stand te Semarang, De president van den Raad van Justitie te Semarang. Louise Pauline Désirée is thuis geboren.




 


Zowel in Johannesburg als in Den Haag als Directie secretaresse werkzaam geweest. Haar laatste functie als secretaresse was bij de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen in Den Haag.
Verder ook bekend door haar schilderwerk op zijde en op rijstpapier, een techniek die zij geleerd heeft in Hong Kong toen zij met haar tweede man getrouwd was. Op latere leeftijd is zij zich gaan toeleggen op het maken van schelpencollages.



Adressen:
vanaf 1931 Soenarioweg 31, Semarang Java, Nederlandsch Indië
vanaf 1943 Riouwstraat 32, Bandoeng Java, Nederlandsch Indië (Adres ten tijde van intenering in Jappen Kamp)
vanaf 1947 Fuchsiatraat 28,´s-Gravenhage, Koninkrijk der Nederlanden (Adres na repatriëring = het adres van haar grootmoeder Maria Christina Meijer.)
vanaf 1964-1965 Londen, Groot Britannië
vanaf 04-09-1965 Wildview Hotel, 16 Louis Botha Avenue, Orange Grove, Gauteng, Johannesburg Zuid Afrika.
vanaf 1965 56 Minors Street, Yeoville, Johannesburg, Republiek Zuid Afrika (Flat no. 5 ’Hartov’)
tot 1973 18 Corwen Road, 107 Evens Park, Johannesburg, Republiek Zuid Afrika
vanaf 1974 Costa de La Cruz, Playa Isla Canela, Bloque 5 no. 32, Ayamonte, Heulva, Spanje
vanaf 21-11-1974 tot 06-10-1975 Kepplerstraat 190, `s-Gravenhage Koninkrijk der Nederlanden.
vanaf 1975 Waalsdorperweg 175, `s-Gravenhage Koninkrijk der Nederlanden, Koninkrijk der Nederlanden




 
Soenarioweg 31 Semarang, Java Nederlandsch Indië


2/3 Geboortebericht 2/3 Geboorte certificaat Louise Pauline Désirée Happé 2/3


Riouwstraat 32 Bandoeng, Java, Nederlandsch Indië


18 Corwen Road, Evens Park, TVL Johannesburg, Republiek van Zuid Afrika


Costa de La Cruz, Playa Isla Canela, Ayamonte, Heulva, Spanje




Kepplerstraat 190 's-Gravenhage Nederland


Waalsdorperweg 175 's-Gravenhage Nederland


Drie keer getrouwd geweest:
1. Otto Spier van Zwicht, huwelijk 23-06-1953 Soerabaja Indonesië. Huwelijk ontbonden 21-06-1956 Amsterdam Nederland
Geboren 16-01-1929 Semarang / Overleden 25-11-1996 Blaricum. Zoon van Nuno Ferdinand & Eugenie Marie Glaser
2. Stanley Joseph Slade Webber B. Sc. (Hons), married in Baghdad Irak. Born 19-03-1912 Baghdad Irak
Registered Internal Student Kings College London 1930, Faculty of Engeneering. Appears in the Pass List of the University of London June Matriculation Examination; Civil Engineer B Sc. Chief Engineer.
Died in Hong Kong [Concrete and Constructional Engineering], mother from Baghdad.




 

3. Derrick Henry de Paula Lopes [Gen. 2 Nr.: 2 OUDER - PROBANDS PATER] 17-11-1964 's-Gravenhage Nederland
[bron bij het huwelijk van Ricky en Gladys: Trouwakte No. F 483]
één dochter:
uit 3.: Tanja Scarlet de Paula Lopes 07-07-1964 Woolwich Engeland
twee zoons:
uit 2.: Michael Peter Paul Webber 28-09-1957 's-Gravenhage Nederland
uit 3.: Marnix Alexander de Paula Lopes 29-07-1966 Johannesburg Zuid Afrika [Gen 1 Nr.: 1 INCIPIT VITA NOVA ˜ PROBANDUS] (Zie 1)





II/3 Overlijden van beide schoonouders Spier van Zwicht








Louise Pauline Désirée Happé


Happé ~ Holl De gu.au chev. acc en chef de deux étoiles et p. d`une-fleur-de-lis, le taut d`or. c: eun vol T: deux hommes. hab. de jupes a la Romaine.
Wapenspreuk: PRAE CAETERIS HONOR (voor alles de eer).




 


R.T. Muschart brief inzake de betekenis van de naam Happe. R.T. Muschart is voornamelijk bekend inzake zijn Heraldische collectie.




De herkomst van de naam Happé ......
De familie zelf is van oorsprong volgens de overlevering van Franse afkomst. Zij waren protestant en stammen af van gevluchte Hugenoten. De stamboom zou teruggevonden kunnen worden tot de tijd van Godfried van Bouillon. Afstammelingen vestigden zich in het graafschap Waldeck, waar in 1526 door graaf Philips IV de Hervorming was ingevoerd.




 
Familiewapen Happé uit het familieboek Happé
Familiewapenboek van Helman
Familiewapen Happé ontwerp van Sigtenhorst




2/3 Op 20 maart 1943 geregistreerd als geïnterneerden in een van de kampen in Bunsho II. Op 14 november overgebracht naar Bunsho III. Bij de bevrijding bevond zij zich in het kamp Banjoebiroe 10, afdeling Moentilan, gevangenisnummer 23.866. Op 16 december 1945 is zij met het MS Winchester Victory geëvacueerd van Semarang naar Batavia waar zij werd opgevangen in het Tjidengkamp. Van 21 juli tot 9 augustus 1947 voer zij met het MS Oranje van Batavia naar Amsterdam. Als eindbestemming was opgegeven: Fuchsiastraat 28 in 's-Gravenhage. Dit is dezelfde straat waar haar oma Maria Chistina Meyer indertijd woonachtig was.


MS Oranje


Oorlogsslachtoffer / Warvictim








De schrijver van het boek '400 brieven van mijn moeder'; Joseph Oubelkas heeft de Probandus Marnix Alexander de Paula Lopes 1 brief doen schrijven over zijn moeder...............................

Beste Joseph [60 KB]












Bewijs van opneming in het persoonsregister






Geluidsfragment

Geluidsfragment: louisepaulinedesireehappe.wav [3.358 KB]
Geluidsfragment 1972 uit Johannesburg. Hier wordt duidelijk dat Louise Pauline Désirée Happé erg boos is over het feit dat een vriend [Rory] van haar zoon, Michael Peter Paul Webber, zilver gestolen heeft. Zij wil dit terug hebben.




Gladys is overleden op 24-03-2013 in ’s-Gravenhage Koninkrijk der Nederlanden, 81 jaar oud. Aldaar gecremeerd op 28-04-2013.
Notitie bij overlijden van Gladys: Rond de klok van 10.10, longgerelateerde klachten.











Uittreksel overlijdensakte




DIRECTE VERWANTSCHAPPEN VAN DE PROBANDUS
Hieronder ziet u een grafisch overzicht van de directe verwantschappen van de Louise Pauline Désirée Happé.

Als u op de afbeeling klikt, kunt u vervolgens door op het + teken te klikken de afbeelding vergroten.


ALSO SEE CONSANGUINITY 



NAAR BOVEN / TO TOP OF PAGE